Onderaannemingsovereenkomst: 5 punten die er in moeten staan!

Onderaannemingsovereenkomst: 5 punten die er in moeten staan!
Je bent hoofdaannemer op een werf en je gaat een gedeelte van de werken uitbesteden aan onderaannemers?  Of heb je gewoonweg te veel werk waardoor je onderaannemers wenst in te schakelen? In onze eerdere blog hebben we al beschreven wat de voordelen zijn van te werken met onderaannemers, maar hierbij zijn ook wel wat aandachtspunten. Deze kan je het best verwerken in een onderaannemingsovereenkomst. Hieronder bespreek ik wat er zeker in een onderaannemingsovereenkomst tussen beide partijen moet staan.

De partijen

Zet beide partijen met al hun gegevens in het contract. Vermeld hierbij zeker het BTW-nummer, het adres en de rechtspersonen. Hierdoor kan er al geen verwarring ontstaan bij eventuele betwistingen.

Beschrijving van de uit te voeren werken

Vermeld waar de werken uitgevoerd moeten worden. Ook dien je zeker te vermelden wat er allemaal moet gedaan worden door de onderaannemer. Hier kan je best alle plannen aan toevoegen (meetstaat, vergunningen, …).

Betaling

Maak duidelijke afspraken omtrent de betaling. Gaat er gewerkt worden met een uurloon, een dag-fee, per vierkante meter, …? Normaliter dien je als hoofdaannemer te betalen na aanvaarding van de werken. Wanneer de werken enige tijd duren kan de onderaannemer best werken met voorschotfacturen aan de hand van vorderingsstaten. Hierdoor kan de onderaannemer reeds uit de kosten komen (nl. materialen, personeel, vervoer, …). De hoofdaannemer dient wel rekening te houden met de inhoudingplicht. Check het hier.

Uitvoeringstermijn

Dit is een belangrijk punt in het contract. Vermeld wanneer de werken moeten aanvangen en wanneer deze opgeleverd moeten worden. Eventuele boetes kunnen in dit punt ook vermeld worden. Wees hierin correct en ga geen overdreven boetes geven of onrealistische uitvoeringstermijnen vragen.

Aansprakelijkheid

Leg in de onderaannemingsovereenkomst vast wie verantwoordelijk is voor eventuele fouten. Best kan je als hoofdaannemer de aansprakelijkheid doorspelen naar de onderaannemer. Zo kom je niet voor verrassingen te staan bij uiteindelijke gebreken. Vermeld ook eventuele gevolgen bij het niet naleven van het contract.   Zo, dit zijn enkele belangrijke punten die in een onderaannemingsovereenkomst dienen te staan. Denk je zelf nog aan extra elementen die hierin moeten staan, vervolledig deze lijst dan naar jouw wensen. Hopelijk kan je hier al verder mee aan de slag. Succes! Ben je nog op zoek naar onderaannemer(s)? Vraag dan geheel vrijblijvend jouw afspraak aan en we laten zien hoe wij u kunnen verder helpen met ons netwerk van (onder)aannemers.

Vraag hier uw afspraak aan